Koronavirus urychluje přechod na home office. Jak se na práci z domu připravit?
Některým zaměstnancům se splnil dávný sen, jiní naopak zažívají stres. Změna pracovního prostředí má zásadní vliv na jejich pracovní morálku a produktivitu, proto je důležité dodržovat základní pravidla.
Pro zaměstnance, který během dosavadní kariéry k práci z domu ani nepřičichl, je výměna kanceláře za domácí prostředí velkým krokem do neznáma. Pokud je to i váš případ, vzpomeňte si na známé lidové moudro „není všechno zlato, co se třpytí“. V souvislosti s home office jsou totiž na pořadu dne i mnohá úskalí. Naštěstí existují efektivní metody, jak je eliminovat.
Bez vyhrazeného pracovního prostoru ani ránu
Alfou a omegou fungujícího home office je plnohodnotné zázemí. Při práci z domu vás bude nahlodávat myšlenka na polehávání na gauči s notebookem na nohou. Mnohem lépe však uděláte, když si najdete místo, kde vás nikdo nebude rušit. Vyhnete se tím prokrastinaci – nebudete se během pracovní doby věnovat záležitostem, které s náplní práce nesouvisí. V opačném případě hrozí, že vypadnete z pracovního tempa a úkoly se vám nakupí.
Zároveň se snažte chovat stejně, jako kdybyste skutečně docházeli do kanceláře. Nezůstávejte v pyžamu a řiďte se detailním harmonogramem. Rodinným příslušníkům připomeňte, že ačkoliv zůstáváte doma, pracovat musíte. Při práci by vás neměli rušit – podle jednoho z výzkumů trvá člověku zhruba 20 minut, než se po vyrušení opět vrátí k původnímu úkolu.
Pamatujte, že jakmile smícháte pracovní a soukromé činnosti, připravíte se o spoustu času i energie.
Naučte se komunikovat na dálku
Smyslem karantény je minimalizovat styk s ostatními lidmi, respektive koncentraci lidí na jednom místě. Díky internetu lze většinu činností snadno alternovat. Z domova může pracovat každý, kdo se nepohybuje v terénu a tráví pracovní dobu pouze v kanceláři. Například schůzku s účetní hravě vyřeší elektronická fakturace. Udělíte jí přístup a doklady si kdykoliv stáhne bez nutnosti osobního kontaktu. S ohledem na fakt, že je nový koronavirus na různých materiálech včetně papíru aktivní až tři dny, ocení digitální faktury i zákazníci.
Ale zatímco fakturační software využívá většina českých firem již dlouho, s jinými aplikacemi se zaměstnanci teprve seznamují. Řeč je především o komunikačních platformách typu Skype, Google Hangouts, Microsoft Teams a dalších. Umožňují chatování a videohovory v reálném čase, což je pro zaměstnance zvyklé na práci v týmu naprosto zásadní.
Dbejte na duševní hygienu
V domácím prostředí je péče o duševní hygienu ještě o něco důležitější, protože přicházíte o sociální kontakt s lidmi, se kterými se za normálních okolností setkáváte každý pracovní den. Nechcete-li brzy podlehnout stresu a úzkostem, vybudujte si již od začátku správné návyky.
K těm základním patří schopnost zvolnit pracovní tempo, když si o to tělo požádá. Pracovat a 110 % je z dlouhodobého hlediska nereálné. Začleňte si do života dostatek volnočasových aktivit a jakmile skončí pracovní doba, přepněte se do relaxačního módu.
A nezapomeňte na pozitivní přístup. V náročném období, jakým nyní bezesporu procházíme, je optimistický pohled na život velmi důležitý. Radujte se z maličkostí, nepodléhejte panice a nenechte se vyvést z míry. Ne nadarmo se říká, že myšlenky předchází činy – a právě proto se optimistům daří více než lidem, kteří smýšlí pesimisticky.