Black Friday: Nákupní horečka přichází, odhalte reálnou podobu slev
Co kdysi začalo poměrně nenápadně, symbolizuje dnes začátek vánoční nákupní horečky, a to především v Americe. Právě zde má totiž Black Friday svůj původ. Koná se vždy den následující po Dni díkůvzdání a jeho historie se začala psát v roce 1869, kdy však ještě neměl nic společného s výhodnými nákupy. Tehdy termínem Black Friday označovali den, kdy došlo k propadu amerického trhu se zlatem a následnému krachu burzy. Více se k dnešnímu významu přiblížil v roce 1929, kdy opět po pádu burzy a následnému rapidnímu nárůstu nezaměstnanosti obchodníci v zoufalství začali značně zlevňovat zboží, aby se jim vrátila alespoň část vynaložených nákladů. Kolem roku 1961 se termín Black Friday začal využívat pro nepřehlednou dopravní situaci, k níž docházelo ve Spojených státech vždy právě v pátek po Dni díkůvzdání. V 80. letech již začalo být termínu využíváno skutečně v souvislosti s nákupy a vznikla tak tradice, kterou známe dnes.
Není všechno sleva, co se tak tváří
Postupem času však došlo k určité degradaci původního záměru. Slevové akce se z jednoho dne rozšířily na celý týden či měsíc a začali se vyskytovat i nepoctiví obchodníci, kteří lákají na falešné slevy. Trik většinou spočívá v tom, že krátkodobě navýší cenu zboží a slevu následně nastaví tak, aby neprodělali. Skutečné slevy v České republice zpravidla dosahují jen něco okolo 19 %. U jednotlivých prodejců se ceny stejného zboží mohou lišit i o 50 % a nemusí mít ani slevovou nálepku. Skvělým parťákem při odhalování skutečných cen produktů, a tedy i reálných slev je nákupní rádce Heureka, kde si můžete prohlédnout vývoj cen zboží v čase na přehledném grafu. Chcete-li například pořídit k Vánocům novou televizi či mobilní telefon, jednoduše zjistíte, jaká byla jejich průměrná cena v jednotlivých měsících daného roku. Podívat se můžete i na konkrétní značky a modely. Rozhodování o tom, zda je deklarovaná zvýhodněná cena opravdu tak skvělá, pak bude snazší.
Nenechte se napálit
Doporučení, jak se nenachytat na falešné slevy máme několik. Především si koupi čehokoliv dobře rozmyslete a nenakupujte bezhlavě. Podezřele nízká cena by vás měla varovat. V kamenných obchodech i e-shopech si můžete ceny zmonitorovat také sami, ačkoliv je to trochu náročnější než například využití aplikace Heureky. V té navíc snadno dohledáte recenze a hodnocení reálných uživatelů, které vám opět mohou pomoci při rozhodování o nákupu. Za zmínku stojí i oranžové tlačítko „Koupit na Heurece“. Toto označení získají pouze e-shopy, u nichž vám Heureka zaručuje bezpečné nakupování, případný hladký průběh reklamace, jistotu, že o své peníze nepřijdete a další.
Green Friday – udržitelná alternativa
Možná se to nezdá, ale Black Friday v mnoha ohledech nepříznivě působí na životní prostředí. Kupříkladu z nedávné studie provedené ve Velké Británii vyplynulo, že tamní obyvatelé vyhodí až 80 % produktů zakoupených právě na Black Friday. Proto přichází na scénu Green Friday, tedy udržitelná alternativa ke slevovému šílenství. Již i nemálo prodejců vyzývá k tomu, aby lidé nakupovali uvážlivěji a pokud již něco nepotřebují, darovali to či prodali dál.
Tak tedy hurá na nákupy, ale s rozumem. Vždy si řekněte, zda danou věc skutečně potřebujete, prověřte si věrohodnost e-shopu i slevy a v neposlední řadě zvažujte také to, u koho nakupujete. Zda podpoříte mezinárodní řetězec nebo raději místního výrobce.