Jakou provizi zaplatíte realitní kanceláři při prodeji?

 Bydlení 
16. února 2021 12:45 / Komerční sdělení
📷
2 fotografie v galerii
V provizi by měly být započteny všechny služby důležité pro úspěšný prodej depositphotos.com
Výše provize realitní kanceláře hraje při rozhodování, zda spolupracovat s makléřem či ne, hlavní roli. Vyplatí se investovat těch několik procent z prodejní ceny? A co vše za ně dostanete?

Jaká je výše provize a co je v ní započteno

Výše provize realitnímu makléři či kanceláři se pohybuje mezi 3 % a 6 % bez DPH z prodejní ceny nemovitosti. V provizi by měly být započteny všechny služby důležité pro úspěšný prodej. Nabídka velmi nízké provize může tedy znamenat velmi nízkou úroveň služeb. Vždy se domluvte předem na všech finančních podmínkách. Zjistěte, co všechno obsahuje provize z prodeje a jaký rozsah služeb vám makléř poskytne. Ptejte se především, jak makléř připraví nemovitost na prodej (homestaging), jaké propagační nástroje a inzerci využije (profesionální fotografie, web nemovitosti, 3D scan nemovitosti, sociální sítě, PPC kampaně apod.) a zda zajistí také servis po prodeji (hypoteční úvěr, katastrální úřad, úschova peněz apod.).

Odměna realitního makléře záleží i na tom, zda pracuje exkluzivně či nikoliv. Exkluzivita vám zaručuje, že makléř bude vyvíjet maximální snahu, aby byt či dům prodal, v opačné situaci se mu nechce investovat peníze do něčeho, co může ve stejnou dobu prodat někdo druhý.

Platí provizi kupující nebo prodávající?

Provizi realitnímu makléři by měl platit ten, kdo si jeho služby objedná. Některé realitní kanceláře nabízejí prodej bez provize. Provizi má totiž zaplatit kupující tak, že si realitka k prodejní ceně přidá svoji provizi. Ve výsledku tedy provizi platí prodávající, protože tak jak tak je mu prodejní cena snížena o provizi. Žádná realitka neprodává bez provize, tedy zdarma.

Vyplatí se provizi zaplatit?

Pokud spolupracujete s profesionálním zkušeným makléřem, prodáte nemovitost za více a rychleji, než kdybyste ji prodával sám nebo s průměrným makléřem. Zkušený makléř umí správně určit prodejní cenu, protože zná dobře trh - ceny v dané lokalitě, cílovou skupinu, co nemovitosti na ceně přidává a co naopak ubírá. Dobrý makléř je také zkušený marketér a vyjednávač. Ví, co vše je potřeba, aby se nemovitost dobře prodala (homestaging, profesionální fotky, videoprohlídka, 3D scan nemovitosti či samostatný web nemovitosti). Zná triky obchodníků a umí vyjednávat o ceně. Dokáže také zajistit veškerou komunikaci s právníkem, kupujícím, bankou, katastrálním i finančním úřadem, připraví veškeré podklady. Přesně ví, co všechno a jak je třeba zařídit.

Jak vybrat zkušeného makléře

Hlavní přidanou hodnotou realitního makléře jsou jeho schopnosti, zkušenosti, znalosti trhu a ochota investovat peníze a čas. Pečlivě vybírejte na základě referencí a doporučení. Rozhodně nedejte na první dojem. Ověřte vše, co říká. Zejména skutečné a prokazatelné výsledky, počet let praxe, doporučení, hodnocení, reference. Nespokojte se pouze s referencemi od známých. I když je doporučující osoba důvěryhodná, může doporučit neschopného makléře. Makléře byste si měli vybírat sami, podle vlastních kritérií a na základě referencí a hodnocení od více jeho klientů.

— komerční sdělení
Komerční sdělení
Toto jsou komerční sdělení. Redakce inStory.cz neovlivňuje jejich obsah ani není jejich autorem.
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Známý šéfkuchař Ondřej Molina a slavný barman Tomáš Melzer umí připravit neskutečné dobroty i z toho,...

Styl

Zimní bundy od JD Sports - připravte se na Black Friday

Tech

Sporťák s kočičíma ušima byl posledním dílkem skládačky